پایگاه خبری تحلیلی معیار

متفاوت ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان

پایگاه خبری تحلیلی معیار

متفاوت ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان

رئیس هیأت اجرایی خانه احزاب و دبیرکل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی پیش بینی کرد که اصلاح طلبان 60 و اصولگرایان 40درصد کرسی های باقی مانده را در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم به دست خواهند آورد.

حجت‌الاسلام علی اکبر مرتضوی کیاسری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در مرحله دوم حاصل انتخابات آنچه که هست مشابه دور نخست نخواهد شد و معتدل تر می شود یعنی این گونه نیست که بگوییم تمام اصلاح طلبان رای می آورند و تمام اصولگراها رای نخواهند آورد.

عضو هیات رئیسه خانه احزاب اظهار داشت: نتایج انتخابات اصلا غیر قابل پیش بینی است؛ متناسب با شرایط زمانی و مکانی و اتفاقاتی که در زمان و مکان در روزهای آغاز فرآیند شکل گیری انتخابات و یا هنگام ثبت نام داوطلبان رخ می دهد، رفتارهایی که از مسئولان هیات های نظارت و اجرایی، شورای نگهبان، وزارت کشور و خود کاندیداها سر می زند احساس اجتماعی را به سود فرد و یا گروهی که فرد به آن گروه وابسته است رقم می زند.

وی در تحلیل خود از مرحله نخست انتخابات مجلس دهم گفت: در مرحله اول انتخابات مجلس مقداری این احساس اجتماعی انگیختگی پیدا کرد که نمی خواهیم بگوییم درست است اما در تحلیل، دیگران این را خیلی به کار بردند که شورای نگهبان 'قلع و قمع کرده است' و این عبارت عواطف سیاسی جامعه را نسبت به افرادی که وابستگی فرد یا گروهی داشتند رقیق کرده یعنی نسبت به آنها توجه و ترحم ایجاد کرده و یا غلیظ کرده یعنی نسبت به طیف دیگر جامعه،آنها را برانگیخته و عصبانی کرده است.

حجت الاسلام مرتضوی کیاسری افزود: در نتیجه آنچه که رقم زده شد در انتخابات دوره پیشین چه در بحث خبرگان چه در بحث مجلس حاصل برداشت سیاسی - اجتماعی محض جامعه بوده است؛ نمی گوییم از آگاهی سیاسی نبود اما از آگاهی سیاسی – اجتماعی عجین شده با عصبانیت هایی بود که حاصل رفتار برخی از مسئولان و یا افراد در حوزه های مختلف بوده است.

** بروز بی سابقه ترین پدیده در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه تهران یک لیست از نفر اول تا سی ام رای می آورد و از یک لیست اصلا کسی رای نمی آورد و این بی سابقه ترین پدیده در طول انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادوار گوناگون در تهران بوده است.

این عضو هیات رئیسه خانه احزاب گفت: رفتار مسئولان در حوزه بررسی صلاحیت ها در بخش اجرایی و هچنین رفتار جناح ها منجر به انگیختگی اجتماعی شده است.

عضو هیات رئیسه خانه احزاب افزود: در مرحله دوم این حساسیت به این شکل نیست چرا که تب و تاب انتخاباتی کم شده است.

وی اظهار داشت: اصولا در هر دوره که انتخابات به مرحله دوم یا میان دوره ای کشیده می شود؛ التهاب ها کم و به تبع آن حساسیت های حوزه اجتماعی و سیاسی و انگیختگی کمتر می شود.

انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی برای 69 کرسی در 10 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

منبع: سایت آخرین نیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۰
معیار نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی