پایگاه خبری تحلیلی معیار

متفاوت ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان

پایگاه خبری تحلیلی معیار

متفاوت ترین سایت خبری تحلیلی فارسی زبان جهان

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است


تصویر یکى از خدمه هواپیماى ایرفرانس در تهران با حجاب در اولین پرواز این خط به ایران پس از 8 سال


اگر در یک کلمه بگوییم که امید به گسترش و توسعه پایدار اقتصاد کشور با توافق هسته‌ای به کشور بازگشته است، تازه بخشی از حق مطلب را در حق صنعت گردشگری ایران ادا کرده‌ایم، به خصوص برای گردشگری و صنایع وابسته که این نوید، آینده روشنی را برای اقتصاد ملی و بومی کشورمان رقم زده و ما به زودی به جمع کشورهای برخوردار و توسعه یافته در صنعت گردشگری ملحق خواهیم شد. تاکید من در این بخش به عنوان مدیری که بسیاری از نقاط ایران را از نزدیک دیده‌ام، این است که توسعه گردشگری ایران، فقط یک خواسته ملی نیست. ببینید طی روزهای اخیر و پس از توافق هسته‌ای، رسانه‌های خارجی و مگاتورهای بزرگ دنیا درباره توسعه گردشگری ایران چه مطالب مفیدی نوشته و هنوز هم می‌نویسند؟ به عنوان نمونه چندی پیش روزنامه گاردین، گزارش جالبی در همین خصوص به رشته تحریر در آورده است.

امیدواری ایران به توسعه گردشگری پس از توافق هسته‌ای»، «تلاش برای جذب گردشگر از طریق تسهیل شرایط صدور روادید» «توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری» همچنین نقل قول از جناب آقای سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر قرار داشتن «روزهای روشن» پیش روی صنعت گردشگری کشور پس از توافق هسته‌ای از جمله تیترهای مهم روزنامه گاردین به شمار می‌روند. در حوزه داخلی شاهد بودید بلافاصله پس از امضای برجام، هیات‌های مهم اقتصادی و تجاری از کشورهایی چون انگلستان، ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش، لهستان، ژاپن و روسیه، وارد کشورمان شده و به رایزنی و گفت و گو با مقامات اقتصادی ایران پرداختند. همچنین آمارهای ارایه شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران نشانگر آن است که نیمه نخست امسال ۲۹ هیأت از ۱۴ کشور به ایران سفر و با تجار و بازرگانان و صنعتگران ایرانی گفت و گو کرده‌اند. همه این موارد و آمارها به وضوح نشانگر آن است که گردشگری به تدریج در حال بازیابی جایگاه واقعی خود در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی است. گردشگری صنعتی میان بخشی است که جهت تعالی نیاز به توسعه زیرساخت‌های کلان همچون حمل و نقل، هتلداری، راه و ترابری، راهنمایان تور و ... دارد. نقش این صنعت در تولید اشتغال و ثروت و از بین بردن بیکاری، شاخصه‌ای است که آن را در میان سایر صنایع درخشان و پررنگ می‌کند. شواهد موجود و تحرکات بین‌المللی برای سفر به ایران نشان می‌دهد جریان توریسم در دنیا به شدت تشنه بازدید از ایران و برنامه ریزی برای هدایت تورهای بزرگ به کشورمان می‌باشد
منبع: سایت معیارنیوز
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۴۴
معیار نیوز

رئیس هیأت اجرایی خانه احزاب و دبیرکل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی پیش بینی کرد که اصلاح طلبان 60 و اصولگرایان 40درصد کرسی های باقی مانده را در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم به دست خواهند آورد.

حجت‌الاسلام علی اکبر مرتضوی کیاسری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در مرحله دوم حاصل انتخابات آنچه که هست مشابه دور نخست نخواهد شد و معتدل تر می شود یعنی این گونه نیست که بگوییم تمام اصلاح طلبان رای می آورند و تمام اصولگراها رای نخواهند آورد.

عضو هیات رئیسه خانه احزاب اظهار داشت: نتایج انتخابات اصلا غیر قابل پیش بینی است؛ متناسب با شرایط زمانی و مکانی و اتفاقاتی که در زمان و مکان در روزهای آغاز فرآیند شکل گیری انتخابات و یا هنگام ثبت نام داوطلبان رخ می دهد، رفتارهایی که از مسئولان هیات های نظارت و اجرایی، شورای نگهبان، وزارت کشور و خود کاندیداها سر می زند احساس اجتماعی را به سود فرد و یا گروهی که فرد به آن گروه وابسته است رقم می زند.

وی در تحلیل خود از مرحله نخست انتخابات مجلس دهم گفت: در مرحله اول انتخابات مجلس مقداری این احساس اجتماعی انگیختگی پیدا کرد که نمی خواهیم بگوییم درست است اما در تحلیل، دیگران این را خیلی به کار بردند که شورای نگهبان 'قلع و قمع کرده است' و این عبارت عواطف سیاسی جامعه را نسبت به افرادی که وابستگی فرد یا گروهی داشتند رقیق کرده یعنی نسبت به آنها توجه و ترحم ایجاد کرده و یا غلیظ کرده یعنی نسبت به طیف دیگر جامعه،آنها را برانگیخته و عصبانی کرده است.

حجت الاسلام مرتضوی کیاسری افزود: در نتیجه آنچه که رقم زده شد در انتخابات دوره پیشین چه در بحث خبرگان چه در بحث مجلس حاصل برداشت سیاسی - اجتماعی محض جامعه بوده است؛ نمی گوییم از آگاهی سیاسی نبود اما از آگاهی سیاسی – اجتماعی عجین شده با عصبانیت هایی بود که حاصل رفتار برخی از مسئولان و یا افراد در حوزه های مختلف بوده است.

** بروز بی سابقه ترین پدیده در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه تهران یک لیست از نفر اول تا سی ام رای می آورد و از یک لیست اصلا کسی رای نمی آورد و این بی سابقه ترین پدیده در طول انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادوار گوناگون در تهران بوده است.

این عضو هیات رئیسه خانه احزاب گفت: رفتار مسئولان در حوزه بررسی صلاحیت ها در بخش اجرایی و هچنین رفتار جناح ها منجر به انگیختگی اجتماعی شده است.

عضو هیات رئیسه خانه احزاب افزود: در مرحله دوم این حساسیت به این شکل نیست چرا که تب و تاب انتخاباتی کم شده است.

وی اظهار داشت: اصولا در هر دوره که انتخابات به مرحله دوم یا میان دوره ای کشیده می شود؛ التهاب ها کم و به تبع آن حساسیت های حوزه اجتماعی و سیاسی و انگیختگی کمتر می شود.

انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی برای 69 کرسی در 10 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

منبع: سایت آخرین نیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۵ ، ۱۶:۲۶
معیار نیوز

رییس جمهور تقویت روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با تاکید بر اینکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای در سازمان همکاری اسلامی قطعاً بی‌اعتبار است، اظهارداشت: اختلافات در جهان اسلام، معضل همه ما است و حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسیر دیپلماتیک و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاکرات میسر است.




 متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا

جناب آقای اردوغان؛

رئیس‌جمهور محترم کشور برادر ترکیه و رئیس اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی

روسای محترم کشورهای اسلامی؛

خانم‌ها، آقایان؛

در آغاز مایلم ضمن تبریک به جنابعالی، از میهمان‌نوازی گرم دولت و ملت ترکیه قدردانی نموده و برایتان سعادت و موفقیت آرزو نمایم.

امروز که با شعار "وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح" در شهر زیبا و تاریخی استانبول گرد هم آمده‌ایم، فرصت مناسبی است تا به سرنوشت مشترک تمامی مسلمانان در جهان، بیندیشیم.

تنها چند قرن پیش، زمانی که تمدن بزرگ اسلامی در اوج قدرت و اقتدار خویش قرار داشت، شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی جهان اسلام گرفتار این‌همه ضعف و سکون شده و در برابر تمدن غربی، که در رشد فکری و علمی، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گیرد و یا آن روز که تمدن اسلامی همه نحله‌های فکری و اقوام و طوایف مختلف را در درون خود جای‌داده و همزیستی مسالمت‌آمیزی را بین آنان برقرار کرده بود، شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی چنان فرقه‌گرایی و افراطی‌گری در بین مسلمانان شایع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امری عادی بدل گردد.

واقعیت آن است که افول تمدن اسلامی از زمانی آغاز شد که قدرت‌های بزرگ اسلامی به‌جای هم‌افزایی به درگیری بی‌حاصل با یکدیگر پرداختند و زمینه را برای تهاجم‌های خارجی فراهم کردند.

و اکنون متأسفانه تاریخ تکرار می‌شود. هجوم همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و بخصوص فکری و اعتقادی به جهان اسلام مجدداً شدت گرفته است ولی این بار به شکلی جدید و با استفاده از اسلام علیه اسلام و مذهب علیه مذهب، گروه‌های افراطی و تکفیری، که همگان می‌دانند از کجا و چگونه شکل‌گرفته‌اند و چطور حمایت می‌شوند، به خشن‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن مسلمان و غیرمسلمان را قتل‌عام می‌کنند. خشونت محض بر عطوفت اسلامی غلبه کرده و ارزش‌های جاهلی جایگزین ارزش‌های اخلاقی اسلام شده است. متأسفانه این سبعیت تحت نام و لوای اسلام صورت می‌گیرد و قربانی اصلی در این میان «اسلام» است و اصول و ارزش‌های آن.

جهان اسلام سزاوار آن نیست که در موج ناامنی، خشونت و تروریسم سازمان‌یافته درغلطیده و مبتلابه عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی همه‌جانبه گردد. بلکه سزاوار آن است که بر جایگاهی برتر بنشیند؛ و این ممکن نیست مگر آنکه با دغدغه بیشتر به وضعیت کنونی و دنیای پیرامونی خویش بیندیشیم؛

این عمل ماست که مبنای قضاوت مردم جهان اسلام در مورد اسلامیت رفتار ما قرار می‌گیرد نه ادعاها و القاب و عناوین ما.

اگر کمک‌های مالی و نظامی، به برخی گروه‌های ضد اسلام امکان داد که نام اسلام را به گروگان بگیرند و چهره زیبای اسلام را به جنایت و آدمکشی بیالایند و برای توطئه زشت اسلام هراسی، شاهد و بهانه بسازند، چگونه می‌شود از سلم و سلام اسلام دفاع کرد؟

اگر صدها میلیارد دلار از ذخایر و منابع امت اسلامی به‌جای آنکه صرف رشد و اشتغال جوانان شود، به بهانه هراس‌های موهوم، صرف پر کردن زرادخانه‌های نظامی شد و علیه یکدیگر بکار رفت، چگونه می‌توان از وحدت سخن گفت و جوانان را به رعایت اصول کرامت و برکت اسلامی متقاعد نمود؟

جمهوری اسلامی ایران، از همان روزی که عهده‌دار ریاست هشتمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در تهران شد تا زمانی که ایده «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» (WAVE) را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح نمود، بر یک‌سخن محوری تکیه داشت؛ و آن اینکه گفتگو و تعامل سرآغازِ درک دردها و مسائل اساسی زمانه و درمان مؤثر آن‌هاست. ما باید به نام اسلام در ائتلاف جهانی برای صلح و مقابله با خشونت، پیشگام باشیم؛ و امنیت پایدار و حیات مطمئن و حقوق همه‌جانبه انسان را به منطقه و جهان بازگردانیم.

اسلام به ما آموخته است که جنایت به هر نامی و در هر مکانی که انجام شود، جنایت است؛ چه در سرزمین مظلوم فلسطین باشد و چه در لاهور و بیروت و دمشق و استانبول و یا در نیویورک و پاریس و بروکسل. مهم آن است که ریشه‌ها و زمینه‌ها را به‌درستی بشناسیم و با عزمی استوار و اراده‌ای راسخ، درصدد مقابله با همه صورت‌های آن برآییم.

بنام جمهوری اسلامی ایران برای نیل به این مقصود با صراحت اعلام می‌کنم که:

1 باید به اولویت گفتگو و اتخاذ راه‌حل‌های دیپلماتیک در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، برای حل همه اختلافات وفادار ماند؛ تا سوءظن‌های سیاسی و تاریخی و غفلت از مداخله‌ها و نقش‌آفرینی قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم اولویت گفتگو را تحت‌الشعاع تصمیمات شتاب‌زده و آرایش‌های خاص سیاسی قرار ندهد.

2 باید امنیت پایدار، پیشرفت علمی و توسعه همه‌جانبه اعضای سازمان همکاری اسلامی را امنیت، پیشرفت و توسعه جهان اسلام دانست و از آن استقبال کرد و اجازه نداد با ایجاد موقعیت‌های هراس‌انگیز و خلق خطرهای موهوم این ضرورت به محاق برود. جمهوری اسلامی ایران از همه اعضای سازمان، مجدانه می‌خواهد که ظرفیت‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی ایران را از آنِ خود نیز دانسته و قدرت آن را قدرت خود بدانند، همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران همین باور را نسبت به سایر کشورهای اسلامی دارد.

3 باید همواره خطر رژیم صهیونیستی را به‌عنوان منبع اصلی تولید خشونت و افراطی‌گری همواره به خاطر داشت و پذیرفت که استمرار قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین و عمدتاً زنان و کودکان، در سرزمین‌های اشغالی و حملات غیرانسانی و محاصره غزه، حاکی از سرشت خشونت‌آمیز رژیمی است که متأسفانه با تغافل جامعه جهانی و بخصوص قدرت‌های غربی به سبعیت خود ادامه می‌دهد.

عالی‌جنابان،

جمهوری اسلامی ایران با دوری از هرگونه تنش و بی‌ثباتی در منطقه، باسیاست منطقه‌ای و بین‌المللی شفاف خود، همواره در راستای گسترش همبستگی و وحدت امت اسلامی تلاش نموده، تقویت روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و بر این اعتقاد راسخ است که حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسیر دیپلماتیک و با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز و انجام مذاکرات میسر می‌باشد. به همین دلیل ما علاقه‌مندیم مشکلات احتمالی با دیگر کشورها را از مسیر اخوت اسلامی، حسن هم‌جواری و باور به خیر عمومی امت اسلامی، حل‌وفصل نماییم و آمادگی داریم تا با رایزنی، مشورت و تعامل سازنده، فضای لازم را برای رفع ابهامات و زدودن اختلافات، از طریق گفتگو و مفاهمه فراهم‌سازیم.

رهبران گرامی کشورهای اسلامی؛

برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است؛ و نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت‌ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.

جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان کشورهای اسلامی و مسلمانان در برابر تجاوز و تهدید و اشغال و تروریسم بوده و هست.

آن روز که صدام به کویت تجاوز کرد؛ این ایران بود که قبل از همه این تجاوز را محکوم نمود و به آوارگان کویتی و عراقی پناه داد؛

آنگاه‌که تروریست‌های تکفیری به دروازه‌های بغداد و اربیل نزدیک شدند، این ایران بود که در برابر تهاجم وحشیانه آن‌ها به کمک ملت و دولت عراق شتافت؛

آنگاه‌که دمشق در معرض اشغال و نابودی تروریست‌ها قرار گرفت این ایران بود که در کنار سوریه ایستاد؛

زمانی که غزه مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشید و ‌ایران در کنار ملت فلسطین ایستادند؛ و روزی هم که لبنان مورد تجاوز آن‌ها قرار گرفت بازهم حزب‌الله بود که در پیشاپیش مردم لبنان درصحنه نبرد قرار گرفت.

اگر روزی تروریست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامی و یا اماکن مقدس اسلامی را تهدید کنند و از ما کمک خواسته شود، بی‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهیم بود.

خانم‌ها و آقایان؛

از اجلاس سازمان همکاری اسلامی که به نام وحدت برگزارشده است، نباید هیچ‌گونه پیامی که به تفرقه در میان امت اسلامی دامن بزند برخیزد؛ و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌ای ازآنجاکه اجماع این سازمان و امت اسلامی را به همراه ندارد و با فلسفه تشکیل این سازمان در تعارض است، قطعاً بی‌اعتبار است.

ما به‌حکم رحمانیت و عقلانیت اسلامی، وظیفه‌داریم که هرگونه غبار خشونت و افراطی‌گری و فرقه‌گرایی را از چهره دین، بزداییم؛ و با تمسک به قرآن کریم که:

«و کَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا»

جهان اسلام را الگوی جامعه «میانه و معتدل»، در دنیای پیش‌رو سازیم.

از توجه شما سپاسگزارم.           
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

منبع: سایت خبری پویش






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۴۸
معیار نیوز

علی سینایی، رئیس پارک وحش وفا در ایران ضمن اشاره به فقدان قانون حیوانات و اسفبار بودن وضعیت حیوانات درایران اظهار داشت: قانونی در مورد حمایت از حیوانات خیابانی در ایران وجود ندارد. حیوانات خیابانی در ایران دچار بدرفتاری می شوند.

سینایی تصریح کرد: پارک وحش وفا، اولین پناهگاه حیوانات زخمی در ایران است. در اینجا حیوانات معلول و زخمی مداوا می شوند و در صورت تقاضا حیواناتی که مداوا آنها تکمیل شده را به دوستداران آنها داده می شود.

سینایی افزود: در این پناهگاه 8 نفر موظف تمام وقت در زمینه حفاظت٬ آماده سازی مواد غذایی، پاکی و خرید مواد بهداشتی کار می کنند. برای حفاظت از حیوانات و انجام فعالیت های مرتبط با اداره های محلی در حال ارتباط هستیم. مردم در روزهای تعطیل برای کمک مداوا٬ خوراک و پاکی آنها به اینجا می آیند.


مریم طلایی یکی از داوطلبان مراقبت از حیوانات با بیان این که "دو خودرو وانت پر از سگهای خیابانی را از دست مسوولین شهرداری که می خواستند آنهارا نابود کنند٬ نجات داده است" گفت: متاسفانه به دلیل نظر جامعه ما به سگ و گربه ها، این حیوانات در وضعیت اسفباری قرار دارند، رنج می برند و برخی از آنها با پاى شکسته یا بدون آن پا متولد می شوند.

در پارک وحش وفا که تمام هزینه های آن توسط داوطلبان پرداخته می شود٬ حدود 700 سگ خیابانی وجود دارد.

زمین پناهگاه حیوانات وفا که توسط یک حیوان دوست ایرانی بخشیده شده٬ بر روی 3 هزارمتر مربع تاسیس شده و حدود 12سال است که فعالیت می کند. این پناگاه در80 کیلومتری جاده تهران-قزوین شهرستان هشتگرد استان کرج قرارگرفته است.

منبع:http://aa.com.tr

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۲۰
معیار نیوز

خزان دلواپسان/ استراتژی سکوت، پس از شکست در انتخابات مجلس دهم


انتخابات اسفند 94 یک شوک بود، نه فقط برای اصلاح طلبان که یکباره با ناشناخته‌ها در تهران 30 بر هیچ دربی اصولگرایان- اصلاح طلبان را بردند و نه فقط برای اصولگرایان که هزینه همراهی با تندروها را با حذف برخی ژنرال ها و مردان معتدل‌شان در این انتخابات دادند. بلکه انتخابات اسفندماه آب سردی بود بر پیکره دلواپسانی که لااقل در سه سال اخیر هرچه در چنته داشتند علیه دولت رو کردند و هر بار از سویی دولت را با چوب نقد و تخریب نواختند شاید به این امید که با این هیاهوها خود را مقبول‌تر کنند و دولت را در نزد مردم منفور.

امری که نتیجه عکس داد و آرائی که 7 اسفند سال گذشته از صندوق‌ها بیرون آمد نشان داد مردم دیگر تمایل ندارند کوچک‌زاده یا آقاتهرانی و یا حتی زاکانی و بذرپاش و بیرانوند و … بر صندلی های سبز بهارستان بنشینند، رایی که بیانگر آن بود که مردم از قضا، مقهور این هیاهوهای 3 ساله نشده‌اند و خسته از تخریب‌ها، به آرامش و اعتدال گرایش دارند.

شاید از همین روست که این روزهای بعد از انتخابات، دلواپسان، دلواپس‌تر از قبل تن به یک سکوت ناخواسته داده‌اند، گرچه گاه و بیگاه تریبون‌هایشان را باز کرده و دولت را به بهانه‌هایی چون موفق نبودن برجام یا رکود اقتصادی و …مورد نقد قرار می‌دهند اما کیست که نداند این گَرد سکوت ریخته شده بر سردلواپسان نتیجه همان رای شوکه کننده مردم در انتخابات 7 اسفند است.

مردمی که البته از خشم و بداخلاقی دلواپسان هم به دور نماندند و بخاطر رایی که داده بودند «اهل کوفه» خوانده شدند. آنجا که کانال خبری «رجانیوز» رسانه نزدیک به دلواپسان، پس از اعلام پیروزی فهرست 30 نفره «امید» در تهران، در انتقاد از مردم پایتخت نوشت: «اصولگرایان در تهران انتخابات را نه به خاطر لیست سیاسی یا شعارهای انتخاباتی، بلکه به خاطر غلبه پیدا کردن فرهنگ و سبک زندگی غربگرایانه، شبه مدرنیستی باختند. شکست اصولگرایان از اصلاحات در تهران، یک شکست کاملا اجتماعی- فرهنگی است. در تهران بنا بر آمارهای رسمی بیشترین میزان جرایم اجتماعی، روزه خواری، طلاق، اعتیاد و … ثبت شده، بدین معناست که این شهر بیشترین فاصله از فرهنگ اصیل دینی و انقلابی را برای خود ثبت کرده است.»

این تخریب‌ها حتی ناراحتی اصولگرایانی از جنس امیر محبیان را هم به دنبال داشت که گفت« واقعا چون تهرانی‌ها به لیست اصلاح طلبان رای دادند باید آنها را اهل کوفه و اصحاب یزید خواند؟ در دور بعد اگر به اصولگرایان یا آقای احمدی‌نژاد یا جناب مصباح رای دادند به لشکر امام حسین (ع) برگشته و حر می شوند؟ این که یک شهر ١٢ میلیونی را چون به آقای فلان و فلان رای نداده اند، در زمره یزیدیان بدانند چه توجیه شرعی و عقلی دارد؟ آیا واقعا فکر می‌کنیم از طریق اهانت به مردم می توان رای گرفت؟ مگر آن که مردم خویش را جمعی مازوخیست بدانیم.»

هویت دلواپسانه متعلق به چه کسانی است؟

دلواپسان روزهای اول مترادف بودند با پایداری‌ها، همان‌هایی که زمانی وکیل الدوله دولت های هشتم و نهم دولت احمدی نژاد نامیده می‌شدند و روزی که مردِ محبوبشان از پاستور رفت تبدیل به دلواپسان حضور روحانی در ساختمان سفید پاستور شدند.

دایره دلواپسی اما کم کم با حضور دیگر نو اصولگرایانی از جنس ایثارگران و رهپویان بزرگتر شد تا صف دلواپسان مقابل دولت عریض‌تر و طویل‌تر شود. دلواپسانی که از سنگر اصلی مجلس بارها و بارها دولت را به باد نقد گرفتند، بارها و بارها به وزرای دولت کارت زرد دادند، بارها و بارها کاندیداهای پیشنهادی پست وزارت را رد کردند، همایش پشت همایش برگزار کردند و برجام موفق دولت را ناموفق خواندند، در کارنامه اقتصادی دولتی که میراث‌دار هجم زیادی از مشکلات اقتصادی دولت سابق بود نمره تجدیدی ثبت کردند، تا در نهایت با این پیش زمینه‌ها فضا را برای عدم رغبت مردم به معتدلین در انتخابات مجلس دهم فراهم سازند. این اقدامات گرچه گاهی دولتمردان را در مقابل منتقدین خسته و حتی عصبانی می‌کرد اما مردمی که مخاطب اصلی این فضاسازی‌ها بودند با رای منفی خود به دلواپسان پاسخ محکمی بر 3 سال جنجال سازی‌های سیاسی، اقتصادی و هسته‌ای این طیف از منتقدان دولت دادند.

مردم؛ دلواپسان را نگران انتخابات سال 96 کردند

همین «نه» محکم بود که حال دیگر دلواپسان را نگران انتخابات سال 96 کرده و گرچه این روزها در سکوت نصفه و نیمه‌ای فرو رفته‌اند اما هر از گاهی سنگی به وسط میدان پرتاب می‌کنند تا اثرات آن را در فضای سیاسی کشور ببیند و شاید استراتژی خود برای انتخابات سال 96 را در همین مسیر تدوین کنند.

یک روز از یک دوره‌ای بودن دولت روحانی می‌گویند چون معتقدند که برجام موفق نبوده و سفره معیشت مردم حال و روز خوبی ندارد، یک روز دیگر هم بیرق حمایت از محمود احمدی‌نژاد را بلند می‌کنند و او را گزینه مناسبی برای بازگشت به پاستور می‌دانند، آنچنان که روح‌الله حسینیان لیدر پایداری ها دادِ مظلومیت احمدی‌نژاد را سر داده و ضمن آن اشاره کرده که او برای بازگشت 75 درصد رای دارد. بخش «پایداری‌» طیف دلواپسان که سنگر پارلمان را برای خود از دست رفته می‌بینند، شاید امیدوار است با این حمایت‌های زودهنگام، توسط همان مردی که پای آنها را به متن سیاست باز کرد، در سیاست باقی بمانند و روزگار سیاسی‌شان باز هم به روال آن دوران 8 ساله خوش و بر وفق مراد شود. مردی که البته خودش نیز این روزها فعال شده و چمدان بسته، از شهری به شهر دیگر می‌رود تا بنا به تعبیر خودش «مردم کار خودشان را بکنند او هم کار خودش را بکند».

البته گرد سکوت آنچنان بر سر این قشر پاشیده شده که حتی دیگر حامیان دیروز و امروز احمدی نژاد هم برای حمایت از سخنان حسینیان وارد عرصه نشده اند. در یک هفته گذشته نه آقاتهرانی مهر سکوت خود را شکسته، نه زاکانی که با تبلیغات وسیع در انتخابات مجلس دهم، در و دیوار پایتخت را زرد کرده بود.

جدایی دلواپسان از اصولگرایان 

دلواپسان عصبانی از نتایج انتخابات هفتم اسفند، حتی خیلی زود لطف سنتی‌های و بزرگان اصولگرا به خودشان را فراموش کرده‌اند و باز هم با غَش کردن به سمت احمدی‌نژاد بر قدیمی‌ترهای اصولگرا می‌تازند و تلاش دارند از تصمیمات اصولگرایانه تبری جویند.

همان اصولگرایانی که نتایج نه چندان خوب انتخابات هفتم اسفند برایشان نتیجه همراهی‌شان با تندروها و دلواپسان بود ولی باز هم از سوی همین دلواپسان مورد تمسخر و نقد قرار می‌گیرند و  با وجود آنکه لیست‌شان خصوصا در تهران را به نفع پایداری‌ها و دیگر دلواپسان بستند ولی متهم به بستن لیستی متشکل از «پیرمردها» می‌شوند. آنچنان که حسینیان که در روزهای سکوت دوستانش رسانه‌ای‌تر شده است در تازه‌ترین اظهاراتش در مسیر رفتن به دفتر ولنجک احمدی‌نژاد عنوان کرده که «به عقیده من اصولگرایان جاذبه خود را نزد مردم از دست داده‌اند. اصولگرایان در انتخابات می‌نشینند لیست تهیه می‌کنند و هرچه پیرمرد است را در این لیست می‌گذارند. معلوم است که چنین لیستی هیچ جذابیتی برای مردم ندارد. جامعه ما یک جامعه جوان است؛ بنابراین لیست پیرمردها نمی‌تواند جاذبه‌ای برای مردم ایجاد کند و آنها را وادار کند تا دنباله‌رو این لیست باشند و برای آن کار کنند.» گویی آنکه دلواپسان در تلاش هستند که از زیر بار هزینه ای که به اصولگرایان تحمیل کردند شانه خالی کنند.

شاید این قِسم اظهارات تلنگری باشد به طیف رهبران اصولگرا چون باهنر که هنوز هم  از لیست منتشر شده حمایت می کند و معتقد است حتی جبهه پیروان نیز از آن لیست رضایت دارد. گرچه افرادی چون محسن کوهکن هستند که معتقدند این لیست هزینه تصمیمات جبهه ای جریان اصولگرا بود. علاوه بر او، امیر محبیان نیز نسبت به این رویه باج دادن و باج گرفتن در جریان اصولگرا همچون چند سال گذشته هشدار می‌دهد.

دلواپسانِ عصبانی به فکر انتقام از دولت

دلواپسان؛ از پایداری تا دوقلوهای ایثارگران و رهپویان این روزها به شدت نگران به سرانجام رسیدن برجام هستند، این را از محتوای انتقادات گاه و بیگاه چهره ها و رسانه هایشان بخوبی می توان فهمید. تازه ترین انتقاد نیز از سوی سعید جلیلی مرد هسته‌ای محبوب طیف دلواپسان مطرح شده که عنوان کرده است اگر رییس جمهور بود برجام را امضا نمی‌کند.

به نظر می‌رسد آنها تلاش دارند که با تخریب دستاوردهای هسته ای دولت از سوراخ برجام بار دیگر گزیده نشوند. خصوصا حالا که تحریم ها قدم به قدم در حال برداشته شدن است پذیرش این نکته که ممکن است تحولات اقتصادی بزرگی در نتیجه رفع این تحریم ها در کشور رخ دهد که به نام دولت روحانی ثبت شود و مسیر ماندگاری 4 ساله دوم او را در پاستور فراهم کند، آنها را نگران کرده است چه آنکه به خوبی می دانند دو دوره ای شدن دولت روحانی آن هم در شرایطی که تریبون مهم پارلمان را از دست داده‌اند پیام رسان روزهای خوبی برای آنها نخواهد بود.

آنچنان که به نظر می‌رسد دستورکار و استراتژی دلواپسان در یک سال باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری و دوری از پارلمان برای حمله به دولت معطوف به برجام باشد. آنگونه که بنا به گفته عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تندروها انتخابات 96 را با تخریب برجام کلید زده‌اند تا دولت حسن روحانی را بی‌اعتبار جلوه دهند و مانع رای‌آوری دوباره او شوند. او تندروها را این‌گونه تعریف می‌کند: «‌بازیگران این جنگ روانی کسانی هستند که در انتخابات دوره بعدی ریاست‌جمهوری قصد حمایت از نامزدی غیر از آقای روحانی دارند. بنابراین برای رسیدن به هدف خود می‌کوشند که موفقیت‌ها و دستاوردهایی را که مربوط به عملکرد دولت روحانی می‌شود، نزد مردم بی‌اعتبار جلوه دهند.»

شاید دلواپسان در یک سال باقیمانده تا پایان دولت روحانی با دستاویز برجام از یک سو و اتصال به محمود احمدی نژاد از سوی دیگر در اندیشه انتقام گرفتن و جبران شکست سخت در انتخابات مجلس و باقی ماندن در متن سیاست باشند.

منبع: صبح دنا  فاطمه استیری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۴۲
معیار نیوز

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس دهم گفت که لاریجانی و عارف هردو گزینه‌های صالحی برای ریاست مجلس آینده هستند.





مطهری درباره‌ی احتمال کاندیداتوری‌اش برای ریاست مجلس دهم گفت: همانطور که دیروز هم اعلام کردم فعلاً تصمیم من این است که برای نایب‌رئیسی کاندیدا شوم.

وی افزود: در حال حاضر آقایان عارف و لاریجانی گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس آینده هستند که من هردو را افراد صالح و مناسبی برای تصدی این پست می‌دانم.

منبع: ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۱۹
معیار نیوز






آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار داریم مجلسی که شکل گرفته، معتدل باشد و به دلایل سیاسی چوب لای چرخ حرکت کشور به سوی پیشرفت نیندازد.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه دیدارهای نوروزی خود، با آرزوی سالی همراه با موفقیت‌های فردی و اجتماعی برای همه‌ مردم ایران، بارندگی‌های بهاری را نویدبخش سالی شاداب و سرسبز برای همه‌ ایرانیان به ویژه کشاورزان دانست و گفت: باید قدر این نعمت خدادادی را بدانیم و برای استفاده درست از آب که نیاز ضروری ایران در امروز و آینده است، برنامه‌ریزی‌های علمی کرد.

وی با اشاره به انتخابات هفتم اسفند، افزود: انتظار داریم مجلسی که شکل گرفته، معتدل باشد و به دلایل سیاسی چوب لای چرخ حرکت کشور به سوی پیشرفت نیندازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره منتخبین مجلس خبرگان نیز گفت: حساسیت‌های سیاسی نسبت به منتخبین مردم برای این مجلس بی‌دلیل است، چون کسانی انتخاب شده‌اند که سوابق روشنی در انقلاب اسلامی و وفاداری به آرمان‌های امام و رهبری دارند.

هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع منطقه به نا امنی‌های روزهای اخیر قره‌باغ اشاره کرد و ادامه داد: ماجرای قره‌باغ به اتفاقات ناخوشایند اطراف ایران اضافه شد و این نشان از حساسیت شرایط زمانی و منطقه‌ای است که باید با برنامه‌ریزی درست و با تکیه بر وحدت، همچنان ایران اسلامی را به عنوان نقطه ثقل امنیت در منطقه حفظ کرد.

وی به سوابق مذاکرات خویش با مسئولین ارمنستان و آذربایجان در خصوص قره‌باغ اشاره کرد و گفت: همیشه گفته‌ایم که این مسئله باید با گفت‌وگو حل ‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اوضاع سوریه، افغانستان، پاکستان، لبنان، لیبی، یمن و مصر، اظهار داشت: ویرانی زیرساخت‌های کشورهای اسلامی و بهم خوردن نظم زندگی مردم، نیاز به آرامش سیاسی و اجتماعی دارد و تا اندیشه‌های تروریسم‌ و عوامل نارضایتی جوانان از بین نرود، نمی‌توان به ثبات سیاسی در این کشورها امیدوار بود.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به مسائل داخلی و تلاش بعضی‌ها برای القاء اختلاف در بین مسئولان عالی نظام، تأکید کرد: تفرقه انگیزی برای انقلاب سم است و هرکس در هر مسئولیتی که است، باید برای تقویت وحدت تلاش کند.

وی، با اشاره به اظهارات صریح آقای عراقچی درباره برجام در صداوسیما، گفت: مایه تأسف است که بعضی‌ها در داخل برای تخریب دستاوردهای برجام تلاش می‌کنند و منافع باندی و جناحی را بر مصالح ملی و نظام ترجیح می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیک در عادی بودن روابط بانکی ایران با اروپا تأسف بار خواند و ادامه داد: با اینکه بانک مرکزی خبرنگاران را برای دیدن باز بودن سوئیفت دعوت کرد، باز هم بعضی‌ها شبهه می‌کنند، که البته کاملاً معلوم است برای چه، چنین کارهایی را می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری و تأکید بر ضرورت نگاه عملیاتی به این شعار، افزود: تعبیر رهبری از اقتصاد مقاومتی، اتکا بر درون با نگاه به بیرون است، چون اگر در بعضی‌ از تعاملات جهانی نباشیم، نمی‌توانیم از حقوق سیاسی و اقتصادی مردم ایران دفاع کنیم.

وی، ایران اسلامی را کشوری مملو از نعمت‌های خداوندی و کلکسیونی از منابع غنی خواند و یادآور شد: ماهیت جمهوری اسلامی با مکتب اهل بیت(ع) می‌طلبد بیش از این برای سربلندی کشور تلاش کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سوال یکی از حاضران که نگاه شما به احزاب و جناح‌های موجود در کشور چیست؟ گفت: وفاداران به نظام را فرزندان انقلاب می‌دانم و حاضرم با همه‌ جناح‌ها در راستای تقویت نظام همکاری کنم.

هاشمی رفسنجانی افزود: تاکنون عضو هیچ جناح و جریانی نبوده‌ام و فقط عضو حزب جمهوری اسلامی بودم که فراجناحی بود و زمانی که احساس کردیم دارد جناحی می‌شود، با آیت‌الله خامنه‌ای خدمت امام (ره) رفتیم و نامه نوشتیم و فتیله آن را پایین کشیدیم.

وی با تأکید بر پرهیز از افراط و تفریط در موضع‌گیری‌ها، گفت: براساس آموزه‌های اسلام، اعتدال و میانه‌روی را راه حل مشکلات و خودم را پایبند به رعایت اعتدال در گفتار و رفتار می‌دانم.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در دیدار دیگری که مسئولان نظارت بر عملکرد این دانشگاه حضور داشتند، با تشریح فراز و فرودهای دانشگاه آزاد اسلامی در هشت سال دولت نهم و دهم، اظهار داشت: اگر چه در مقطعی با دست بردن غیرقانونی در اساسنامه، هیئت مؤسس را خلع ید کرده بودند، اما مسئولیت نظارت، از وظایف ذاتی هیئت مؤسس است و همیشه باید با جدیت پیگیری شود.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «با طیب خاطر از جمع شما راضی هستم»، افزود: فکر می‌کنم با نظارت اصولی می‌توانیم عیوب احتمالی را برطرف کنیم، تا دانشگاهی که قرار است تا همیشه برای توسعه‌ علم و دانش در خدمت ایران باشد، مسیر تقویت خویش را درست بپیماید.

وی، با یادآوری ترکیب اعضای اولیه هیئت مؤسس، گفت: در آن شرایط که هر یک از اعضا مسئولیت‌های متفاوت و سنگینی در جامعه داشتند، با اختیارات کامل به من وکالت داده بودند، تا امور دانشگاه را اداره کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به آثار کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش علم و دانش و به ویژه تحصیلات عالیه و تحقیقات بنیادین در کشور، تصریح کرد: اخیراً نخست وزیر انگلیس با بیان این جمله که باید علم را به همه جای کشور ببریم، به فکر طرحی افتاد که ایران اسلامی در نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب و حتی در اوج جنگ این کار را با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی کرد.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «واحدهای این دانشگاه در اکثر مناطق کشور شکل گرفته‌اند»، بر تأثیرات آن در افزایش و رشد آگاهی مردم تأکید کرد و گفت: یک دانشجو که نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، حساسیت و از چگونگی تقویت آنها آگاهی دارد، باعث افزایش این نوع نگاه در خانواده‌ها و به تبع آن در جامعه می‌شود.

در آغاز هر یک این دیدارها، آیت‌الله هریسی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ـ منافی، مدیر عامل بیمارستان مهر ـ شادنوش، استاد دانشگاه ـ کاظمی، وزیر اسبق رفاه ـ محمد ارشدی، رئیس کل جبهه متحد اعتدال‌گرایان ـ مجابی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ـ شیخ عطار، سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلمان ـ علی‌محمد نوریان، دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، به تبریک سال نو و نتایج انتخابات هفت اسفند سال 1394، به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مسائل مختلف پرداختند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۴۶
معیار نیوز



رئیس مجلس شورای اسلامی از رویکرد صداوسیما در مورد مصوبه روز گذشته مجلس درخصوص حذف سه دهک بالای جامعه انتقاد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس اظهار کرد: قرار بود دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک نفر از مجلس برود و از مصوبه صحن دفاع کند اما اتفاقی که افتاده برعکس شده و این از نظر ما قابل قبول نیست.

وی افزود: گلایه ما از رئیس سازمان صداوسیماست البته نماینده هم می تواند مخالف مصوبات باشد و جاهای مختلف مصاحبه کند اما اینکه به عنوان نماینده مجلس مصوبه مجلس را زیر سوال ببرد قابل قبول نیست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار کرد: صداوسیما این موضوع را اصلاح کند و از سخنگوی تلفیق دعوت کند تا مصوبات مجلس را توضیح دهد و از آن دفاع کند. البته مخالف هم می تواند حرف بزند اما نظر مجلس را سخنگوی کمیسیون تلفیق باید بگوید.

منبع: سایت خبری شریان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۳۸
معیار نیوز

خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش داد وزارت امور خارجه روسیه از طریق مجاری دیپلماتیک از طرف فرانسوی خود بابت احضار اشتباهی سفیر آن کشور در روسیه به دلیل نزدیک شدن جنگنده فرانسوی به هواپیمای مسافربری حامل رییس دومای روسیه عذرخواهی کرد.

ایتارتاس به نقل از ماریا زاخارووا (Maria Zakharova) سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گزارش داد: 'ما از خدمه هواپیمای مسافربری حامل رییس دوما و هیأت همراه وی گزارشهایی دریافت کردیم که در مسیر بازگشت از نشست اتحادیه بین المجالس در سوئیس جنگنده ای فرانسوی به طرز خطرناکی به هواپیمای روسی نزدیک شد. ما با سفارت فرانسه تماس گرفتیم و سفیر فرانسه در روسیه به وزارت امور خارجه احضار شد.' ایتارتاس می نویسد: 'پس از بررسی اطلاعات، طرف فرانسوی اعلام کرد که جنگنده ای که به هواپیمای روسی نزدیک شده فرانسوی نبوده و سوئیسی بوده است.' زاخارووا گفت: ' پس از آگاهی از این موضوع، ما از طریق مجاری دیپلماتیک از فرانسه عذرخواهی کردیم و با سفارت سوئیس تماس گرفتیم. اکنون در انتظار پاسخ رسمی طرف سوئیسی می باشیم.' به گزارش ایرنا، روز دوشنبه 'ژان موریس ریپر' سفیر فرانسه در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار و مراتب اعتراض مسکو نسبت به نزدیک شدن یک جنگنده نیروی هوایی فرانسه به هواپیمای حامل 'ناریشکین' به وی ابلاغ شد. 'آلکسی مشکوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه، نگرانی طرف روسی از این حادثه را به سفیر فرانسه اعلام و خاطرنشان کرد که این گونه اقدامات پاریس امکان برگزاری دیدارها و مذاکرات چندجانبه در فرانسه را از بین می برد




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۲۳
معیار نیوز
«این تحرکات عربستان همه در سایه دور شدن آمریکا از عرصه سیاسی و نظامی در منطقه صورت می گیرد که به شانه خالی کردن واشنگتن از ریاض به عنوان همپیمان تاریخی منتهی شده است.»




عربستان در نظر داد تا با متحد شدن با مصر و ترکیه ملیت گرایی سنّی را جایگزین ملیت گرایی عربی  کنند تا از این طریق ضمن اینکه ائتلاف های عربی و اسلامی را تقویت کنند با "شیعیان جهان با رهبری ایران" مقابله کنند.این تحرکات عربستان همه در سایه دور شدن آمریکا از عرصه سیاسی و نظامی در منطقه صورت می گیرد که به شانه خالی کردن واشنگتن از ریاض به عنوان همپیمان تاریخی منتهی شده است.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۱۸
معیار نیوز